Tid til dig selv i en travl hverdag – Små nemme fif til mere tid

Find tid til dig selv i hverdagen

Lær at find tid til dig i en travl hverdag

Tid til dig selv er absolut ikke det letteste at finde i et moderne hverdagsliv. De fleste familier har brug for 2 indtægter for at økonomien hænger sammen – og selv om du måske har valgt anderledes end de fleste, så kan det være rigtig svært, at finde tid til dig selv.

Der er altid lige et eller andet du kunne, burde eller skulle gøre. En opgave der venter. Hvis du endelig beslutter at vælge at bruge lidt tid til dig selv, så kan den dårlige samvittighed dukke op. For du kunne jo også lige…. Det er faktisk så stort et problem at skulle tage sig af resten af familien, at der er skrevet bøger om det. For eksempel “Familiens projektleder siger op.

Det er bare ikke altid det, der er problemet. For selvom opgaverne er lige og rimeligt fordelt, så kan det alligevel være svært at finde tid til dig. Måske kan du godt finde tiden, men ved ikke hvad du skal bruge den til.

Den følgende guide til at finde mere tid til dig, er opdelt i 2 dele. Den ene del handler om faktisk at finde tid til dig. Den anden del handler om at bruge den tid du har til dig rigtigt.

Uanset om du har tiden nu eller om du først skal finde den. Så skal du starte med at gøre dig nogle få overvejelser omkring hvad tiden til dig skal bruges til.

Hvad skal tid til dig bruges til?

Gør op med dig selv, hvad du skal bruge tid til dig selv til. Det er nemlig vigtigt – Skal den bruges til at starte endnu et projekt, der kommer til at tage din tid og opmærksomhed, og fylde ud i hverdagen. Et projekt, som forhindrer dig i at mærke dig selv (og det er ikke altid let eller lykkeligt, at begynde at mærke sig selv) eller skal du bruge tiden til at forberede noget, du vil gøre for andre – så tænk lige igen.  Skal den bruges til en fritidsaktivitet som en veninde har fundet på – og som måske ikke umiddelbart er noget du har lyst til. Så er det måske ikke det, der skal bruges tid på.

Hvis den skal bruges til at skabe ro og rum til dig selv. Så du kan mærke dine egne behov og følelser. Skal den bruges til at finde ro og bare være. Skal tid til dig bruges til at give dig følelsen af frihed. Så er det bare med at komme i gang og finde tid til dig.

Når du nu står i en situation hvor du virkelig mangler tid til dig, ja så er det måske ikke så let at finde tid til det helt store 14 dages stilhedsretreat og det er heller ikke sikkert du overhovedet vil bryde dig om stilhed og ro 24 timer i døgnet i 14 dage – selvom det måske lyder meget tiltalende. Den realistiske og langtidsholdbare løsning er at starte i det små. Så bliver det nemlig på sigt muligt også at få plads til de store ting.

Det første spæde skridt mod at finde tid til dig

Har du 1 minut om dagen, som du kan afse tid til dig selv? Bare et enkelt minut i løbet af dagen. Du behøver ikke være alene, have dit eget sted at gå hen. Det kan du selvfølgelig gøre, hvis det virker bedst for dig. Vælg et tidspunkt.

  • Om morgenen, når den første kop kaffe eller te er skænket.
  • I løbet af formiddagen, når du lige har afsluttet en opgave (ikke et projekt, bare en lille delopgave)
  • Lige før du henter din madpakke eller stiller dig i frokost køen
  • Når du kommer ud fra et møde
  • Lige når du er kommet hjem fra arbejde eller hvad du nu har lavet den dag
  • Når børnene er lagt i seng

Eller et helt andet tidspunkt, der passer til din dag.

Start bare med et enkelt tidspunkt og et enkelt minut. Når tidspunktet kommer, så gør følgende:

  • Stå eller sid med kroppen i balance og begge fødder i gulvet eller på jorden.
  • Luk øjnene og træk vejret, så langt ned i maven du kan komme af sted med
  • Åben øjnene og træk igen vejret dybt.

 

Det var ikke så svært, så gentag denne lillebitte øvelse en enkelt eller flere gange i løbet af dagen.

 At finde tid til dig selv skal trænes

Hver opmærksom på at finde tid til dig og denne lille øvelse mindst en gang om dagen i en uges tid. Det kan også være, at du skal blive ved med bare at træne denne lillebitte ting i en længere periode. Så det bliver naturligt for dig, at sætte tid af til dig selv.

Efter en periode vil du begynde at have mere fornemmelse og kontakt med dig selv. Du begynder, at få bare en lille bitte smule tid til dig selv. Der er ikke sket den store og banebrydende forandring udadtil, men på de indre planer er du begyndt, at vænne dig til at give tid til dig.

Mere tid til dig selv

Ja det er jo ikke det store endnu og det næste skridt bliver heller ikke ret stort. Du skal nu udvide dine små daglige pauser til 4 minutter. Denne gang skal du ikke aktivt gøre noget – andet end at tage tid. Et æggeur, armbåndsur med alarm eller alarm på mobilen vil være en stor hjælp. Sæt det på 4 minutter – sæt dig behageligt tilrette og gør ingenting i samtlige 4 minutter. 4 minutter er lang tid, når du ikke er vant til at gøre ingenting. Det er overhovedet ikke nemt i starten. Du skal ikke planlægge, ikke tænke eller overveje – bare være. Tillad alle de tanker, der dukker op at være der. De må gerne være der. Hvis du absolut skal gøre noget ved dem, så tænk – ”Sikke mange tanker jeg har nu”, ”Det var dog utroligt med alle de tanker”, ”Tænk jeg var slet ikke klar over, at jeg havde så mange tanker”

Accepter at tankerne er der, og at det er helt normalt og ok. Selvom det måske er svært, at være med sig selv og i ro med sig selv. Det er uvant, og nogen gange er travlheden og de mange aktiviteter en undskyldning for ikke at mærke sig selv. En flugt fra kontakt med din krop, dine følelser, dine holdninger. Det er meget nemmere, at være noget for de andre end for dig selv.

Du er nu endnu et lille skridt på vejen mod at kunne finde tid til dig selv.

Det afgørende skridt

Nu har du i en periode brugt tid på ingenting – og nu er det tid til at få dig selv mere med. For nu hvor du ved, at du kan finde 4 minutter hver dag, så kan du også begynde at mærke dig selv. Du begynder at få kontakt til det, som egentlig er dig – og det du gerne vil. Derfor skal du nu begynde at afsætte 4 minutter mere. Altså 2 gange 4 minutter tid til dig hver dag. Det er stadig ikke ret meget vel.

De 4 minutter skal du bruge som i det forrige skridt – på ingenting. De andre 4 minutter skal du bruge til at finde ud af hvad du bruger din tid på og om det er vigtigt.

Gør følgende – Lav en liste skriv ned hvad du laver på en almindelig hverdag.

Et eksempel kunne være

Snoozer vækkeuret 10 minutter.

  • Står op
  • Toilet
  • Bad
  • Laver morgenmad
  • Smør madpakker
  • Børster tænder
  • Læser nyheder på telefonen
  • Kører børn i skole
  • Kører på arbejde
  • Henter en kop kaffe
  • Snakker med kollega i køkkenet
  • Tjekker mail
  • Arbejdet ved skrivebord
  • Tjekker mail
  • Går til møde
  • Tjekker mail
  • Læser nyheder
  • Går til frokost

 

Brug kun 4 minutter på din liste hver dag og for hver dag gør du den mere og mere detaljeret. Så ved du pludselig hvad du bruger din tid på. Så efter en periode har du en liste, der fortæller dig præcis hvad du bruger din tid på – og du har brugt 4 minutter om dagen på ingenting.

Bevidsthed er forudsætningen for at finde tid til dig selv.

Nu hvor din liste er komplet og du har overblik over hvad du bruger din tid på – så kan du bruge de 4 minutter på ingenting og de andre 4 på at kigge på din liste – er der noget, der skal laves om. Er der noget, du kun gør for nogle andre? Børn skal selvfølgelig passes og arbejdsopgaver løses. Hænger din dag sammen eller er der noget der skal laves om? Laver du også din kollegas arbejde, er det altid dig, der tager opvasken, skal du bruge 2 timer på at se fjernsyn hver aften. Skal vække uret snoozes, har du brug for 4 kopper kaffe … Overvej hver eneste punkt og vælg så et enkelt sted, hvor du kan gøre noget andet.

Hvad skal din tid til dig bruges til?

Tid til dig selv er velvære for krop og sjæl

Et bad kan være afslappende tid til dig selv.

Hvad vil være det allervigtigste for dig at gøre med tid til dig selv. Hvorfor er det vigtigt og hvordan skal det gøres. Du har nu fundet et eller flere steder du kan ændre på hverdagen, så den skaber mere tid til dig. Nu skal den tid fyldes ud med det, der er meningsfuldt for dig. Måske er der faktisk i løbet af perioden med tid til ingenting dukket noget helt nyt op, som du brænder for og bare må bruge tid på. Det kan også være, at du bare skal starte en liste med alle de ting du kunne tænke dig, at bruge tid på.

  • Skal du gå ture i naturen
  • Læse kriminalromaner
  • Se en film
  • Gå til Yoga
  • Cafetur med en veninde eller flere
  • Lære at meditere

Uanset hvad du lige kommer på og uanset hvad dit udgangspunkt var for dit ønske om mere tid til dig. Så skal du til at mærke efter, hvad der virkelig er vigtigt for dig.

Lav en liste med dine ønsker og ud for hver ønske skal du skrive hvorfor du ønsker dig og hvad det vil give dig – og her kommer måske det allersværeste. Det skal være dig, kun dig og dig personligt, som det vil give noget. Hvis det er børnene, din mand, kone, veninde, mor eller en helt anden, som det vil give noget – så skal du strege punktet fra listen!

Hvis det er noget du har læst i et dameblad er godt, så skal du lige overveje om det så også er noget du vil. Passer det med den du er – eller er det noget du gerne vil forbindes af den ene eller anden grund. Så overvej lige endnu engang om det virkelig er det, som du skal bruge din nyfundne tid til dig på. Det kan være du skal have punkter, der hedder skal prøves en gang og så vurderes igen.

Vælg en ting ud – og gør det. Uanset om det er at sidde og glo ud over en skovsø i 2½time eller få en massage. Brug den tid du har fundet og oplev, hvordan det er at have tid til dig. At verden går videre og at du bliver gladere og mere hel, fordi du begynder at bruge din tid på noget, der giver mening og fylder dig med energi.

Skriv ned hvad du bruger tid til dig på

Køb en notesbog eller dagbog og noter hver dag, hvor lang tid du har brugt på dig og hvad du har brugt den på. Så kan du også bedre se om din tid til dig pludselig bliver brugt på noget helt forkert. Det ville jo være ærgerligt, når nu du har lagt så meget tid og så stor en indsats i at få tid til dig.

Hold fast i din tid til dig. Sæt et æggeur – lav en alarm på din telefon eller lav aftaler med dig selv i kalenderen.  Så hjælper du dig selv til at blive ved med at have tid til dig.

Skal du have et skub mere – så har Heidi, der er familiepsykolog også et bud på det med at få tid til dig selv

Held og lykke og nyd din tid til dig selv!

Terapeut Lisbeth LysdalLisbeth Lysdal er hypnoterapeut og har arbejdet fuld tid med mennesker i forandring siden 2013. Hun har flere uddannelser inden for terapi og komplementær behandling. I kraft af sin uddannelse som civilingeniør arbejder hun for at det, der sker i terapien skal give mening. 

Hendes sessioner, workshops og kurser er bygget op på et fundament af faglig viden og praktisk erfaring.

Læs mere om Lisbeth her: Om Lisbeth Lysdal 

 

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Modtag guide til drømmetydning - klik her
Luk
Privatlivspolitik