Stress symptomer, hvad skal du være opmærksom på?

Stress er efterhånden noget alle oplever en større eller mindre grad. I medierne er der jævnligt overskrifter, om at der er en stigning i sygemeldninger relateret til stress. Da Danmark er et af de lande i verden, der har mest ferie og den korteste arbejdstid, så kan man jo undre sig over, at mange oplever stress. Derfor er det ekstra vigtigt, at være opmærksom på stress symptomer, så der kan sættes ind i tide.

 

Stress har mange små tegn

Stress symptomer kommer snigende

Det er vigtigt for mig, at understrege, at stress ikke er noget den enkelte er ansvarlig for. Det er en konsekvens af en helhed, der ikke fungerer. Stress skyldes nemlig sjældent, at man har for meget at lave. Den opstår, når der ikke er sammenhæng mellem det man tror er virkeligheden og det, der så rent faktisk er det. Stress kan meget vel være arbejdsrelateret og handle om for mange opgaver, men det er kun et problem, når man måske havde troet, at man havde tiden eller har ikke været i stand til at sige fra eller noget helt andet.

 

Dette skal du være opmærksom på, da det er stress symptomer

De følgende symptomer er alle tegn på stress, men der skal selvfølgelig være flere af dem for at man kan sige, at der er tale om egentlig stress. Hvis man oplever de fysiske symptomer, som er beskrevet under gule og røde symptomer. Så kan det i alle tilfælde være en god ide, at tage en snak med sin læge.

Stress - OK, pas på og stop

Stress symptomer er som et trafiklys – Rød betyder stop

Grønne stress symptomer

Her er alle de symptomer, som er de første advarsler – de kommer når stressen bare er let og forbi gående. Det er vigtigt, at opdage at de er der og sørge for hvile og afslapning så man fysisk og mentalt kommer ovenpå igen efter en periode med særlig belastning.

  • Kortvarig eller midlertidig hjertebanken
  • Små Rysteture
  • Nervøse trækninger
  • Svedige hænder eller anden sved
  • Bleghed
  • Tør i munden
  • Sommerfugle i maven
  • Kolde fødder – fysisk, men også i overført betydning
  • Tissetrang – selvom man ikke skal tisse

Gule stress symptomer

De næste symptomer de gule, der siger at nu skal man virkelig passe på og være opmærksom. Allerede ved disse symptomer er det vigtigt, at træde på bremsen og eventuelt få hjælp til at løse op for årsagen til stressen. Det er vigtigt med disse symptomer, at få gjort noget, så stressen ikke bliver langvarig eller ender ude i f.eks. en depression

  • Søvnforstyrelser
  • træthed
  • fysisk uro
  • modstand med at foretage sig noget
  • Tavshed
  • Let til tårer
  • Indadvendt
  • Bliver nemt irritabel

Røde stress symptomer

Hvis man er nået her til, så er der ikke andet at gøre end at trække sygemeldingskortet og forberede sig på, at det er en langvarig proces at komme tilbage. Der skal masser af mental og fysisk afslapning til. Kroppen har kørt i for højt et gear alt for længe, så der skal mere drastiske tiltag til for at få den restituereret. I de allerværste tilfælde kan skaden være permanent.

  • Hukommelsessvigt
  • Manglende evne til at erkende stress
  • Bliver aggressiv
  • Smerter, der ikke kan forklares
  • Problemer med fordøjelse eller mave
  •  Bruger flere kunstige stimuli – f.eks kaffe, alkohol, cola
  • Kvinder kan opleve blødningsforstyrrelser

Årsagerne til stress er mange, de har dog en ting til fælles

Stress handler som tidligere nævnt ikke nødvendigvis om arbejde, det handler om at den indre og ydre virkelighed ikke hænger sammen. Det vil sige, at man er nået til et punkt, hvor man pludselig oplever, at den opfattelse man havde om verden ikke længere passer med virkeligheden. Derfor er der rigtig mange,der får stress i forbindelse med udefra kommende begivenheder, som dødsfald, børnefødsel, skilsmisse, fyring for dem selv eller i deres omgangskreds.

Denne type stress, der ikke bare handler om, at komme ud på den anden side af en kort periode med stress, som mere handler om hvordan man opfatter sig selv, livet og verden omkring sig. Den er mere relateret til de følelser, der opstår i bestemte sammenhænge og de overbevisninger man har. Disse overbevisninger og følelser kan have været gemt væk rigtig længe. Det er derfor vigtigt, at få løst op for disse overbevisning, så man får behandlet årsagen til den stress man oplever og ikke bare lægger låg på ved at behandle symptomerne. på stress.

Hvad gør man så, hvis man oplever stress ?

Hvis man skal fjerne årsagen til den stress man oplever i den en eller anden form, så er det en rigtig god ide, at gøre dette sammen med en god terapeut. Her er NLP, Hypnose og kognitiv terapi rigtig gode redskaber til at tage de skridt der skal til, for at gøre op med de uforløste følelser, gamle overbevisninger eller hvad det nu er, der er grunden til at oplever stress i bestemte situationer.

Få gode rutiner og kom ud på den anden side med en stresscoach

Når man så har fået forløst eller fjernet den egentlige årsag til stress, så er det tid til at komme ovenpå igen – og det kan man gøre ved at få lagt nogle gode rammer og rutiner for sig selv. Det kan med fordel gøres i samarbejde med en stress coach. De er over hele landet så her vil jeg nævne et par stykker.

På Sjælland er der Michael Winkler Kruuse

På Fyn kan man finde Elsebeth Fogh Stresscoach

I Jylland er der Hildur Rieper

Terapeut Lisbeth LysdalLisbeth Lysdal er hypnoterapeut og har arbejdet fuld tid med mennesker i forandring siden 2013. Hun har flere uddannelser inden for terapi og komplementær behandling. I kraft af sin uddannelse som civilingeniør arbejder hun for at det, der sker i terapien skal give mening. 

Hendes sessioner, workshops og kurser er bygget op på et fundament af faglig viden og praktisk erfaring.

Læs mere om Lisbeth her: Om Lisbeth Lysdal 

 

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Modtag guide til drømmetydning - klik her
Luk
Privatlivspolitik