Selvhypnose – en genvej til nye tanker og vaner

Selvhypnose er din vej til nemmere, at ændre vaner. Det er en simpel vej til, at ændre de tanker der forhindrer en. Det er også

Selvhypnose hjælper dig til, at have de rigtige ubevidste tanker for at nå dit mål

Selvhypnose hjælper dig med at ramme målet hver gang

en rigtig god metode til, at finde det frem, som man mangler for at få det man gerne vil have både rent menneskeligt, men så sandelig også materielt.

Selvhypnose kan være vejen til en kæmpestor personlig udvikling, og virkelig skabe bunden for at du kan foretage de forandringer i livet, som du har gået og ønsket dig. Måske har du gået med en hemmelig drøm om et eller andet, som du ikke har udlevet – fordi du hele tiden her affærdiget det med et ”Det kan jeg da ikke” eller et ”Jeg er jo ikke sådan en der ….”

Lad mig bare afsløre, at det også er selvhypnose. Den virker bare negativt. For selvom du kun siger det inde i hovedet eller ganske lavet til dig selv. Så hører din hjerne efter, og tror på de forslag du giver den.

Hvis du ønsker at lave om på de tanker, ændre dine indstillinger, den måde som du normalt tænker på. Så er selvhypnose et af de stærkeste redskaber, der findes. Hvis du vil vide mere om hvor gavnligt selvhypnose kan være, så kan du læse artiklen hos Sygeforskring Danmark Selvhypnose – hvad er det?

I virkeligheden er al hypnose selvhypnose. For uanset hvad vi hører andre sige til os, så er det kun vores egne tanker, der kan sætte handling i gang og få os til, at reagere på den ene eller den anden måde. Derfor kan man i forbindelse med selvhypnose også anvende indtalte hypnoser, som man lytter til, lave sine egne lydfiler.

Den aller simpleste form for selvhypnose – affirmationer

Der er masser af teknikker, som man læser om jævnligt, der ligner selvhypnose. En af dem, som du formentlig er stødt på. Det er den med, at stille sig foran spejlet og sige den sætning til sig selv, som du gerne vil have er sand eller bliver sand. Affirmationer hedder det med et fint ord – det er faktisk en slags selvhypnose, fordi du giver din hjerne et forslag fra det bevidste sind (det logiske og fornuftige) til det ubevidste sind (der indeholder alle de gamle erfaringer, følelser og instinkter)

Det kan være, at du allerede har prøvet netop det, at stå der foran spejlet og sige ”Du er smuk” 21 gange morgen og aften i 30 dage fra nymåne til nymåne. For nogen virker det. Selvhypnose gør bare lidt mere end det. For hvis nu det er sådan, at du virkelig ikke føler sig smuk – at du har oplevet så mange gange i dit liv, at være svigtet, ikke elsket eller har været udsat for mobning i skolen. Har et eller andet helt fysisk du ikke bryder dig om – en ærgerlig skønhedsplet, et ar eller noget helt andet. Så vil det faktisk føles rimelig fjollet, at stå der – og sige den sætning du har fået at vide, eller sat dig for at du skal sige. Det er passer ikke helt sammen, og noget i dig stritter imod. Så bliver dialogen noget i stil med:

  • Du er smuk og stærk – det er løgn
  • Du er smuk og stærk – det er løgn

Hvis det er sådan det går, når du prøver – så skal der lidt mere til end bare, at gentage den gode og positive sætning for dig selv. Her er det så, at selvhypnosen kan noget mere. For den kan sikre, at du får trukket på de tanker, som faktisk støtter dig i at opnå det, som du har sat dig for. Den kan hjælpe dig til, at omkode tanken, så den bliver sand i stedet for løgn. Det kræver så lidt mere end 5 minutter foran spejlet hver morgen.

For selvhypnose kræver ro og fokus. Selvhypnose kræver, at du er tilstede med dig selv og dine tanker.  Og selvhypnose kræver, at du gentagne gange giver dig selv plads til at have det indre fokus, som gør at du kan tænke på en anden måde.

Målet med at lave selvhypnose er dit

Det allerførste skridt er, at finde ud af hvad det er du gerne vil have selvhypnose til at hjælpe dig med. Det kan være at du ønsker, at bruge selvhypnose til. Du har muligheden for at anvende selvhypnose til lige præcis det, som du har brug for.

  • Noget helt konkret og materielt
  • Noget der har med din krop at gøre – sundhed, sygdom smerte
  • Relationer – venner, kolleger, kæreste
  • Job og penge

Det vigtige er, at være helt klar over hvad det er man vil – og måske endda også hvad det er man får ud af det. Lidt realisme

Selvhypnose handler også om, at gøre det man troede umuligt muligt

skader såmænd heller ikke, når du laver selvhypnose. For selvfølgelig er der begrænsninger. Det er bare vigtigt, at huske, at det ikke må være de mentale begrænsninger der hindrer dig i at sætte målet. For eksempel er jeg sikker på, at det nok skal lykkes hunden på billedet, at få spist sit kødben. Den vil nok bare være længere tid om det, end hvis den havde fået et mindre ben.

Er det virkelig det du vil?

Der kan da være praktiske forhindringer eller mål, hvor der er en pris du ikke er villig til at betale. Det handler ikke om prisen i kroner og ører, for hvis det er vigtigt nok for dig, at nå dit mål, så finder du en løsning. Det er prisen i forhold til alt muligt andet – hvilke omkostninger har det for dig på et personligt plan, hvilke dele af dig skal du ændre eller gå på kompromis med for at komme frem til dit mål. Det kan være, at det går ud over forholdet til dine børn eller venner eller noget andet der er vigtigt for dig som person. Hvis du for at opnå målet skal gå på kompromis med at være det menneske, som du gerne vil være – så skal du finde på noget andet.

Hvordan målet skal formuleres for at det kommer til at fungere kan du læse mere om i artiklen Loven om tiltrækning – Sådan får du den til at virke!

Når du så har sat målet – så prøv det af med affirmationer til at starte med. For det er dit mål og nu handler det om, at finde de mentale forhindringer, der eventuelt kunne være.Hvis du opdager, at der kommer følelser eller modstand op i dig, så skriv det ned. Opmærksomhed er altid det første trin i al form for udvikling.

 

Så prøv det i en uges tid – bare en gang om dagen, gentag for dig selv hvad det er du gerne vil i en positiv formulering og skriv ned hvad der sker i dig – så har du nemlig en rigtig god ide om hvordan du skal arbejde videre – og det vil jeg vende tilbage til i et senere indlæg.

Hvis du vil lære mere om selvhypnose, så kan du enten deltage ved et kursus hvor du møder op. Du kan se under fanen kurser hvornår det næste selvhypnose forløb afholdes i Roskilde. Du kan også  skrive dig op til nyhedsbrevet, så vil du få besked, når jeg starter et nyt online forløb i selvhypnose.

Hvis du vil vide mere om hypnoterapi i 1-1, så kig forbi siden hypnoterapi

Terapeut Lisbeth LysdalLisbeth Lysdal er hypnoterapeut og har arbejdet fuld tid med mennesker i forandring siden 2013. Hun har flere uddannelser inden for terapi og komplementær behandling. I kraft af sin uddannelse som civilingeniør arbejder hun for at det, der sker i terapien skal give mening. 

Hendes sessioner, workshops og kurser er bygget op på et fundament af faglig viden og praktisk erfaring.

Læs mere om Lisbeth her: Om Lisbeth Lysdal 

 

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Modtag guide til drømmetydning - klik her
Luk
Privatlivspolitik